Tips, tricks en weetjes van Acajou

De geschiedenis van Saint James

Ontdek hier de geschiedenis van Sant James, een stadje in Normandië, ontstaan op een boogscheut van de Mont Saint-Michel.
In 1160 vestigde Willem de Veroveraar het dorp Saint-James op de baai van de Mont Saint-Michel. De schapen die in de plaatselijke velden worden gekweekt, bieden de ideale soort wol voor het breien van truien, hoeden en nautische uitrusting om de lokale zeilers en vissers warm te houden tijdens stormachtige expedities.

1850: de stad wordt een merk!

Met een duizend jaar oude textieltraditie begon het verhaal van Sint-James rond 1850 in de stad die zijn naam aan het merk gaf. Het bedrijf verfde en weefde wol die werd verkocht in de vorm van strengen en balen in drogisterijen, en als ondergoed en sokken voor kousenwinkels.

1858

De Bretoens gestreepte trui als officieel uniform voor de Franse Marine!

1889

De Moulin du Prieur wordt de officiële werkplaats voor het bedrijf Saint James.

1950 – 1970: de authentieke Bretoense pull

Onder leiding van Julien Bonte & zonen, geeft het bedrijf zijn traditionele activiteit op om zich te richten op het maken van truien en vesten, waaronder de “Vrai Chandail Marin Breton”, gebreid met pure wol.

1960 – 1970: nautische stijl

Wanneer nationale betaalde vakantiedagen toenemen van 2 tot 3 weken per jaar, omhelzen Franse vakantiegangers de genoegens van vakantie aan zee. Ze pakken hun tassen in met bretoen gestreepte shirts, matrozenpetjes en nautische truien. Het merk is bekend en geprezen door zeilliefhebbers. Het bedrijf versterkt zijn leidende positie op de markt van nautische kleding.

1970: Saint James – knitwear

Het bedrijf wijdt zich aan het breien van authentieke nautische truien.

1980

Saint James is een van de oudste Franse kledinghuizen die de internationale markt veroverde. Het begon al in 1980 met Tokyo en breidde zich uit naar de rest van de wereld. Het merk is de ambassadeur van de Franse maritieme traditie.

1989

Dit jaar markeerde het 100-jarig jubileum van een historisch vakmanschap. Het bedrijf vierde het door een nieuw record te breken: het breide de grootste trui ter wereld die 26 voet lang en 45 voet breed was van het ene uiteinde van de ene mouw naar de andere, zoals erkend door de Guinness World Records.

1990

Onder impuls van Bernard Bonte en zijn managementteam, vastbesloten om banen en workshops in Frankrijk te houden, wordt een meerderheid van de aandelen van Tricots Saint James teruggekocht door de werknemers van het bedrijf. Na Julien Bonte zet Bernard Bonte een stap terug om Yannick Duval als president van het bedrijf aan te stellen.

1994: het bedrijf blijft groeien!

Ondanks een uitdagende economie, blijft de activiteit van het bedrijf groeien en besluit het nieuwe management bijna 50.000 vierkante meter aan nieuwe gebouwen te bouwen. In 2011 voegen ze nog eens 118.000 vierkante meter toe.

1996: Saint James, né de la mer

Saint-James beslist om “knip-en-naaicollecties” (broeken, overhemden, jassen, enz.) te maken door ambachtslui in te schakelen die bekend staan om de precisie van hun werk. Door deze nieuwe wind kan het bedrijf authentieke nautische looks ontwerpen, geïnspireerd door de zee.

2005

In januari 2005 wordt het breiwerk van Saint James bekroond met de trofee “Ethics and Governance” van de businessschool Ecole des Dirigeants et Créateurs d’Entreprise (EDC) gesponsord door Jean-Pierre Raffarin, de toenmalige premier van Frankrijk.

2005 – 2010: lokale winkeltjes

Een nieuw concept van retail doorsijpelt Saint-Malo, Parijs, Rennes, Nice helemaal tot in New York. Saint James behoort tot die winkels die het idee van het lokale handeldrijven waarderen: het vertoeven in een winkel is als het wandelen langs de zeedijk en een vleugje zeebries inademen. Ontworpen met eenvoudige materialen, lichte tinten en duidelijke lijnen opent de winkel een uitnodigende ruimte waar de collectie kan ademen met de roes van een zilte zeebries.

2012: the heritage collection

Saint James ontwikkelde een lijn die volledig gewijd is aan zijn iconische stukken: de visserstrui, het gestreepte bretoense t-shirt en de caban worden als unieke, eenvoudige objecten gezien die perfectie moeten benaderen.

2013

De producten van Saint James worden officieel opgenomen onder de diplomatieke geschenken die door de Franse overheid aan buitenlandse ambassadeurs worden gegeven.

2022

THE STORY GOES ON…