Saint James

Geschiedenis van Saint James

1160

Mont Saint-Michel

Mont Saint-Michel

In 1160 vestigde Willem de Veroveraar het dorp Saint-James op de baai van de  Mont Saint-Michel. De schapen die in de plaatselijke velden worden gekweekt, bieden de ideale soort wol voor het breien van truien, hoeden en nautische uitrusting om de lokale zeilers en vissers warm te houden tijdens stormachtige expedities.

1850

De stad wordt een merk!

De stad wordt een merk!

Met een duizend jaar oude textieltraditie begon het verhaal van Sint-James rond 1850 in de stad die zijn naam aan het merk gaf. Het bedrijf verfde en weefde wol die werd verkocht in de vorm van strengen en balen in drogisterijen, en als ondergoed en sokken voor kousenwinkels.

1858

Officieel uniform!

De Bretoens gestreepte trui als officieel uniform voor de Franse Marine !

1889

Moulin du Prieur

De Moulin du Prieur wordt de officiele werkplaats voor het bedrijf Saint James.

1950

De authentieke Bretoense pull

Onder leiding van Julien Bonte & zonen, geeft het bedrijf zijn traditionele activiteit op om zich te richten op het maken van truien en vesten, waaronder de “Vrai Chandail Marin Breton”, gebreid met pure wol.

1960

Nautische stijl

Wanneer nationale betaalde vakantiedagen toenemen van 2 tot 3 weken per jaar, omhelzen Franse vakantiegangers de genoegens van vakantie aan zee. Ze pakken hun tassen in met bretoen gestreepte shirts, matrozenpetjes en nautische truien. Het merk is bekend en geprezen door zeilliefhebbers. Het bedrijf versterkt zijn leidende positie op de markt van nautische kleding.

1970

Saint James – knitwear

Het bedrijf wijdt zich aan het breien van authentieke nautische truien.

1980

Ambassadeur van de Franse maritieme traditie.

Saint James is een van de oudste Franse kledinghuizen die de internationale markt veroverde.  Het begon al in 1980 met Tokyo en breidde zich uit naar de rest van de wereld. Het merk is de ambassadeur van de Franse maritieme traditie.

1990

Werknemers kopen de aandelen

Onder impuls van Bernard Bonte en zijn managementteam, vastbesloten om banen en workshops in Frankrijk te houden, wordt een meerderheid van de aandelen van Tricots Saint James teruggekocht door de werknemers van het bedrijf. Na Julien Bonte zet Bernard Bonte een stap terug om Yannick Duval als president van het bedrijf aan te stellen;

1994

Saint James blijft groeien

Ondanks een uitdagende economie, blijft de activiteit van het bedrijf groeien en besluit het nieuwe management bijna 50.000 vierkante meter aan nieuwe gebouwen te bouwen. In 2011 voegen ze nog eens 118.000 vierkante meter toe.

1996

Saint James, né de la mer

Saint-James beslist om “knip-en-naaicollecties” (broeken, overhemden, jassen, enz.) te maken door ambachtslui in te schakelen die bekend staan ​​om de precisie van hun werk. Door deze nieuwe wind kan het bedrijf authentieke nautische looks ontwerpen, geïnspireerd door de zee.

2005

Ethics and Governance

In januari 2005 wordt het breiwerk van Saint James bekroond met de trofee “Ethics and Governance” van de businessschool Ecole des Dirigeants et Créateurs d’Entreprise (EDC) gesponsord door Jean-Pierre Raffarin, de toenmalige premier van Frankrijk.

2010

Lokale winkeltjes

Een nieuw concept van retail doorsijpelt Saint-Malo, Parijs, Rennes, Nice helemaal tot in New York. Saint James behoort tot die winkels die het idee van het lokale handeldrijven waarderen: het vertoeven in  een winkel is als het wandelen langs de zeedijk en een vleugje zeebries inademen. Ontworpen met eenvoudige materialen, lichte tinten en duidelijke lijnen opent de winkel een uitnodigende ruimte waar de collectie kan ademen met de roes van een zilte zeebries.

2012

The heritage collection

Saint James ontwikkelde een lijn die volledig gewijd is aan zijn iconische stukken: de visserstrui, het gestreepte bretoense t-shirt en de caban worden als unieke, eenvoudige objecten gezien die perfectie moeten benaderen.

2013

Ook als geschenk

De producten van Saint James worden officieel opgenomen onder de diplomatieke geschenken die door de Franse overheid aan buitenlandse ambassadeurs worden gegeven.

2019

100-jarig jubileum

Dit jaar markeerde het 100-jarig jubileum van een historisch vakmanschap. Het bedrijf vierde het door een nieuw record te breken: het breide de grootste trui ter wereld die 26 voet lang en 45 voet breed was van het ene uiteinde van de ene mouw naar de andere, zoals erkend door de Guinness World Records.

2019

The story goes on